القوى السحرية لأرواح القتلى (βιαιοθάνατοι) في مصر في ضوء برديات السحر اليونانية The Magical Powers of the Spirits of the Violently Dead (βιαιοθάνατοι) in Egypt in the Light of Papyri Graecae Magicae

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب- جامعة بنها Lecturer of Greco-Roman History, Faculty of Arts, Benha University, Egypt

المستخلص

اعتقد المصريون القدماء في السحر منذ أقدم العصور، وقد استمر هذا الأمر في العصرين اليوناني والروماني، بل تطور وتسربت إليه  عناصر إغريقية جديدة على المجتمع. ويتناول هذا البحث الدور السحري لأرواح القتلى في ضوء برديات السحر اليونانية، حيث اعتمد السحرة أرواح القتلى من البشر، وکذلک أرواح الحيوانات المقتولة في تحقيق أغراض سحرية عديدة، منها: الأغراض العاطفية، والمسابقات الرياضية، والاختفاء عن الأعين. کما استخدم السحرة بقايا القتلى من البشر أو الحيوانات في تحضير هذه الأرواح، وتمثلت هذه البقايا في قطعة من ملابس القتيل، أو جزء من المخ أو العين أو الدماء أو العظام أو القلب، أو حتى الأجنة الميتة کلها.
The ancient Egyptians believed in magic since the earliest times. This matter continued in the Greek and Roman eras and even evolved new Greek elements into society. This research deals with the magical role of the spirits of the dead who had violently death in the light of PGM. Witches adopted the spirits of the dead people, as well as the spirits of killed animals, to achieve various magical purposes, including emotional purposes, sports competitions, and concealment from sight. Witches also used the remains of dead people or animals to prepare these spirits. These remains were a piece of the dead's clothing, part of the brain, eye, blood, bones, heart, or even all dead fetuses.

الكلمات الرئيسية


  1. أولًا- الاختصارات:

    ANF

    Ante-Nicene Fathers

    GRBS

    Greek, Roman, and Byzantine Studies.

    JEA

    The Journal of Egyptian Archaeology.

    MAAR

    Memoirs of the American Academy in Rome

    ZPE

    Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik.

    ثانيًا- المصادر الوثائقية والکلاسيکية:

    أ- الوثائق البردية:

    1. BGU, Aegyptische Urkunden aus den Königlichen (later Staatlichen) Museen zu Berlin, Griechische Urkunden, 19 vols., Berlin, 1895-2005.

    2. P. Cair. Preis., Griechische Urkunden des Aegyptischen Museums zu Kairo, ed. F. Preisigke, Strassburg, 1911.

    3. P. Cairo Masp., Papyrus grecs d'époque byzantine, Catalogue général des antiquités égyptiennes du Musée du Caire, ed. Maspero J., Cairo, 1911 ff.

    4. P. Lond., Greek Papyri in the British Museum, ed. Bell H.I., Oxford University Press, London, 1917.

    5. P. Mich., Michigan Papyri, Papyri and Ostraca from Karanis, ed. Youtie, H.C. and Pearl, O.M., Ann Arbor, 1944.

    6. P. Stras., Griechische Papyrus der Kaiserlichen Universitäts- und Landes- bibliothek zu Strassburg, VII, ed. Schwartz J., et ses élèves, Leipzig, 1976-1979.

    7. PGM, Papyri Graecae Magicae. Die Griechischen Zauberpapyri, ed. Preisendanz, K., Henrichs, A., 2 vols, Stuttgart: Teubner, 1974.

      ب- المصادر الأدبية والکلاسيکية:

    1. Homer. The Iliad, trans. by Peter Green. California: University of California Press, 2015.

    2. Lactantius, "Of the Manner in Which the Persecutors Died" in ANF, vol. 7: Fathers of the Third and Fourth Centuries, edited by Alexander Roberts and James Donaldson (1974).

    3. Origen. Contra Celsum. trans. with an introduction and notes by Henry Chadwick. Cambridge: Cambridge University Press, 1953.

    4. Porphyry. On Abstinence from Animal Food (De Abstinentia Animalium). Trans. by Thomas Taylor. New York: Barnes & Noble, 1965.

    5. Shenoute of Atripe. "Those Who Work Evil". In Oeuvres de Schenoudi. vol. 1. ed. Emile Amelinneau. Paris: Leroux, 1909.

    ثالثًا- المراجع العربية والمترجمة: 

    1. أوريجانوس، الرد على کلسس، تعريب: مرقص داؤود (القمص)، القاهرة: مکتبة المحبة، 1973.

    Oryjanos, Al-rad ala Klss, t‘aryb: Marqṣ Dā’ūd (Al-qumuṣ), Al-qahera: Maktabat Al-mahbeh, 1973.

    2. أمل عبد الصمد عبد المنعم حشاد، "رمزية الثعبان في الفن الجنائزي اليوناني والروماني"، حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب دراسات في آثار الوطن العربي، العدد 13، الإصدار 13 (2010): 123- 146.

    Aml ‘Abd al-ṣamad ‘Abd Al-Mon‘am Hashad, "ramzyat Al-thu‘aban fi Al-fan Al-jna’izī Al-Yunanī wa al-Romanī", Hawlyaht Al-atihad Al-‘aam llatharyyn Al-arab drasat fi athar Al-watan Al-arabī, Al-‘adad 13, Al-iṣdar 13, (2010): 123-146.

    3. حسين الشيخ ومحمد عبد الفتاح السيد، المصريون والرومان "رؤية حضارية": الإسکندرية: دار المعرفة الجامعية، 2002.

    Hisyn al-Shaykh wa-Mohamed ‘Abd al-Fatah Al-Sayed, Al-Maṣryun wa-Romaan "r’ūyah Hadaryah": Al- Iskandaryah: dar Al-m‘arefa Al-jam‘ayah, 2002.

    4. فايز يوسف محمد، "مفهوم الديمون عند الإغريق: دراسة من خلال المصادر اليونانية"، مجلة مرکز الدراسات البردية والنقوش، العدد 16 (1999): 5-37.

    Fayez Yousef Muhamed, "Mafhum Al-Dymun ‘and Al-Ighryq: Drasa me khelal Al-Maṣder Al-yunanyah", Majalat Markz  Al-Drasat Al-Bardyah wa-lneqush, Al-‘adad 16 (1999): 5-37.

    رابعًا: المراجع الأجنبية:

    1. Aubert, Jean, "Threatened Wombs: Aspects of Ancient Uterine Magic", GRBS 30 (1989): 421-449.

    2. Bagnall, Roger. "Church, State and Divorce in Late Roman Egypt." in Florilegium Columbianum: Essays in Honor of Paul Oskar Kristeller. New York: Italica Press, 1987.

    3. Betz, Hans. The Greek Magical Papyri in Translation, Including the Demotic Spells. Chicago& London: University of Chicago Press, 1986.

    4. Bortolani, Ljuba. Magical hymns from Roman Egypt: a study of Greek and Egyptian traditions of divinity. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.

    5. Bowman, Alan. Egypt after the Pharaohs: 332 BC-AD 642: from Alexander to the Arab conquest. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1996.

    6. Bryen, Ari and Wypustek, Andrzej, "Gemellus’ Evil Eyes (P. Mich. VI 423–424)," GRBS 49 (2009): 235-255.

    7. Cassirer, Manfred, "Two Amulets of Cats", JEA 44 (1958): 117-118.

    1. 8.  Ogden, Daniel, "Binding spells: curse tablets and voodoo dolls in the Greek and                                  Roman worlds", in Witchcraft and Magic in Ancient Europe: Greece and Rome, edited by Bengt Ankarloo and Stuart Clark, 1-90. London: the Athlone Press, 1999.

    9. Faulkner, Raymond. The Ancient Egyptian Pyramid Texts. Oxford: Oxford University Press, 1969.

    10. Frankfurter, David, "Fetus Magic and Sorcery Fears in Roman Egypt", GRBS 46 (2006): 37-62.

    11. Frankfurter, David, "The Magic of Writing and the Writing of Magic: The Power of the Word in Egyptian and Greek Traditions", Helios 21, no. 2 (1994): 189-221.

    12. Frankfurter, David. Religion in Roman Egypt. Princeton: Princeton University Press, 1998.

    13. Frazer, James, The Golden Bough; A Study in Magic and Religion (New York: the Macmillan Company, 1922).

    14. Grenier, Jean. Anubis alexandrin et romain. Leiden: Brill, 1977.

    15. Haggag, Mona, "Some Unpublished Wax Figures from Upper Egypt," in Ancient Alexandria between Egypt and Greece, ed. William Harris and Giovanni Ruffini, 231-240, figs. 1-10. Columbia studies in the classical tradition 26, Leiden & Boston: Birll, 2004.

    16. Heim, Richard, "Incantamenta Magica Graeca Latina," Jahrbucher fur classische Philologie, Supplementband 9 (1893).

    17. Jordan, Richard,"A Love Charm with Verses," ZPE 72 (1988): 245-259.

    18. Kiev, Ari, "The Study of Folk Psychiatry," in Magic, faith, and healing; studies in primitive psychiatry today, ed. by Ari Kiev (New York: Free Press of Glencoe, 1964), 3-35.

    19. Lucarelli, Rita, "Demons (benevolent and malevolent)", in UCLA Encyclopedia of Egyptology, eds. Jacco  Dieleman  and  Willeke  Wendrich, 1-10. Los Angeles: University of California, 2010.

    20. Luke, Evans, Ralph, Aaron.  Recipes for Love: A Semiotic Analysis of the Tools in the Erotic Magical Papyri. Durham: Durham University, 2016, Available at Durham E-Theses Online: http://etheses.dur.ac.uk/11454/

    21. Luck, Georg, Arcana Mundi: magic and the occult in the Greek and Roman worlds: a collection of ancient texts. 2nd ed. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2006.

    22. Pachoumi, Eleni, "Resurrection of the Body in the Greek Magical Papyri," Numen 58 (2011): 729-740.

    23. Renberg, Gill, "Hadrian and the Oracles of Antinous (SHA Hadr. 14.7); with an Appendix on the So-Called Antinoeion at Hadrian’s Villa and Rome’s Monte Pincio Obelisk," MAAR 55 (2010): 159-198.

    24. Szpakowska, Kasia, "Demons in Ancient Egypt," Religon Compass 3/5, (2009): 799-805.

    25. Thompson, Herbert. "Self-dedications." in Actes du V e condres international de Papyrologie. Brussels: Fondation Égyptologique Reine Élisabeth, 1938.

    26. Wortmann, Dierk, "Das blut des Seth," ZPE 2 (1968): 227-230.