جامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101وزن أباطرة وأمراء المغول في ضوء تصاوير المدرسة المغولية الهندية ورسوم بعض المستشرقين Weighing Mughal Emperors and Princes in Light of the Indian Mughal Painting and Orientalists Drawings1525878610.21608/bcps.2019.58786ARأحمدالشوکيأستاذ الآثار الإسلامية المساعد-کلية الآداب -جامعة عين شمس- مصرJournal Article20191114حفل التصوير المغولي الهندي بالعديد من الموضوعات المهمة التي عکست لنا الکثير من الملامح الفنية والتاريخية للمجتمع الهندي إبان تلک الفترة، وقد وصلنا عدد من التصاوير التي صورت أباطرة وأمراء المغول وهم يزنون أنفسهم في مقابل الذهب والفضة والأحجار الکريمة وغيرها من المواد، وهو أمر يدعو إلى التساؤل لمعرفة أسباب وأصول هذه العادة، وبيان مدى استمراريتها في عصر أباطرة المغول، ومما يعکس أهمية هذا الموضع أنه قد وصلنا عنه أيضًا عدد من الرسوم التي نفذها المستشرقون الأجانب المعاصرون لدولة أباطرة المغول، ويبدو أن الوزن وما ارتبط به من مراسم أصبح من العادات التي حافظ على أدائها أباطرة وأمراء المغول منذ عهد الإمبراطور أکبر وحتى منتصف عهد الإمبراطور أورانگزيب(عالمگير)، وسوف أحاول هنا تأصيل هذه العادة وبيان أسباب أدائها، مع تحديد أهم مراسمها، وأوقات تنفيذها، ومحاولة التعرف على القائمين علي تنفيذها وتحديد مهامهم المختلفة، مع محاولة تحديد إذا ما کان هناک أية تشابه أو اختلاف من الناحية الفنية أو الحضارية في تصوير وزن أباطرة وأمراء المغول لدى کل المصورين الهنود من جهة وما بين رسوم المستشرقين الأجانب من جهة أخرى، وذلک في ضوء ما وصلنا من نصوص بالمصادر التاريخية المغولية الهندية أو المعاصرة لها حول وزن أباطرة وأمراء المغول.
The Mughal Indian paintings were included many important subjects which reflected many of the artistic and historical features of Indian society during this period. We have a number of paintings that reflect the emperors and princes of the Mughal weighing themselves with gold, silver, precious stones and others objects. We could know The importance of this ceremony because it was also drawing by a number of orientalists, it's become a ritual of weight and associated with the ceremony of the customs that the performance of the emperors and princes of the Mughal continuously since the reign of Emperor Akbar till Emperor Aurangzeb, I will try to root this ceremony and explain the reasons for its performance, identify the most important ceremonies, times of implementation, identification of the different actors and roles, and try to indicate if there were any similarities or differences in artistic or civilization in portraying the weight of the Mughal emperors Indian photographers and between the drawings of orientalists, all this through the study and analysis of each of the illustrations and drawings in addition to the analysis of historical sources. https://bcps.journals.ekb.eg/article_58786_cdd6734752abe49c4c8122bfc060a94e.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101الکائنات المائية في تصاوير المخطوطات الإسلامية من القرن (7هـ- 13م/12هـ- 18م) دراسة آثارية فنية Aquatic Creations in the Painting of Islamic Manuscripts Century (7H-12A.D/13H-18A.D) Archaeological Artistic Study53755880210.21608/bcps.2019.58802ARأمنيةمحمودکلية الآداب، قسم الآثار، شعبة الآثار الإسلامية، جامعة حلوان، مصرJournal Article20191114يتناول البحث دراسة الکائنات المائية في تصاوير المخطوطات الإسلامية، حيث يهتم البحث بالتعرف على أنواع الکائنات المائية المختلفة التى ظهرت في التصاوير، ووصفها وصفًا دقيقًا. وتضم تصاوير المخطوطات الإسلامية العديد من الموضوعات التى اتخذت من البحار والأنهار عنصرًا هامًا من عناصرها، وتشتمل تصاوير هذا البحث على أسماک مختلفة وحيتان وسرطان البحر، بالإضافة إلى الکائنات البرمائية کالتمساح والسلحفاة، کما ظهرت کائنات مائية خرافية مثل حوريات الماء وإنسان الماء والتنين المائى. ويعد تصوير الکائنات المائية المتنوعة من أهم الموضوعات التى تتضمنها المخطوطات الإسلامية، فيعتبر تصويرها انعکاسًا للبيئة المحيطة بالفنان من بحار وأنهار، کما يدل ذلک على عقلية الفنان وخياله الواسع الذى صور أساطير من الخيال عن الأنهار والبحار وماتسکنها من حيوانات مختلفة، ومن هذا المنطلق وقع اختيارى على موضوع " الکائنات المائية في تصاوير المخطوطات الإسلامية من القرن (7هـ-13م/12هـ-18م) "دراسة آثارية فنية.
The study deals with the study of aquatic organisms in the Islamic manuscripts. The research deals with the identification of the different types of aquatic organisms that appeared in the paintings, describing them accurately. The Islamic manuscripts painting include many subjects which taken from the sea and rivers, an important element. This research will include several fishes, whales, lobster and amphibiousness organisms like crocodile, turtle, and form of mermaids, a man of the sea and others are also appeared, the painting of various aquatic organisms is one of the most important topics in the Islamic manuscripts. It is a reflection of the environment surrounding the artist from the seas and rivers, as evidenced by the mentality of the artist and his imagination, that painted the myths of imagination about the rivers and the deep sea and what is live of it with different animals, and a lot of aquatic organisms, From this standpoint i choose the topic of “Aquatic Creations in the painting of Islamic manuscripts”, Century (7H-12A.D/13H-18A.D), Archaeological Artistic study.https://bcps.journals.ekb.eg/article_58802_96cc39de5a73ac5038d77fd10e5d778b.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101الأمراض والأوبئة من خلال بردية تقويم القاهرة بالمتحف المصري الکبير (رقم 86637 ) Diseases and epidemics through the papyrus Cairo calendar (No. 86637) in Egyptian Museum77985881310.21608/bcps.2019.58813ARآياتعبد العزيزأمين متحف بالمتحف المصري الکبير- مصرJournal Article20191114تصور المصري القديم أن هناک أيام معلومة من السنة منحوسة (مشئومة)، وتنبأ فيها بأشياء سيئة. وبعضها کان ينذر بسُوء الطالع، وکانت تلک الأيام مليئة بالمخاطر إذ کانت تُفرض على الناس الکثير من القيود فلابد من تجنبها ومن يُخالف ذلک فقد أوقع نفسه فريسة للهلاک بالوباء. فالبعض يموت إذا ولد في هذه الأيام عن طريق وباء، طاعون أو بإحدى الأمراض الجلدية. وکان ولابد على أي شخص معرفة أسماء أيام النسيء الخمسة للبقاء من الموت والحماية من المرض، فهناک تعاويذ ترتل خلال هذه الأيام ويتم ارتدائها کتميمة للحماية، ومن ضمنها تعاويذ للحماية من مرض الطاعون"<strong>iAdt</strong> <strong>rnpt</strong>"، کما يعتقد أن المعبودة (سخمت) بعد أخر يوم في السنة تحاول تدمير البشرية ونشر الأوبئة والأمراض. کما اعتقدوا أيضًا أن الأمراض التي تصيب الإنسان يرجع سببها إلى سببين: (أسباب ظاهرية) ويقصد بها الأمراض التي يُعرف سببًا ظاهرًا لها مثل الکسور والجروح وهذه الأمراض غالبًا ما تعالج بالعقاقير الطبية. (وأسباب خفية) تتمثل في الأمراض التي لا يُعرف سببًا لها ويصعب علاجها، وأعتقد أنها ترجع إلى غضب المعبودات على الإنسان بسبب ذنب ارتکبه، أو بسبب أحد عفاريت الأمراض، وهذه الأمراض کانت تعالج غالبًا عن طريق التعاويذ السحرية. وهذه الأمراض لها علاقة بغضب المعبودات على البشر طبقًا للمعتقدات الدينية عند المصري القديم، ومن هذه الأمراض والتي ذکرت في بردية المتحف المصري رقم(<strong>86637</strong>): <strong>مرض </strong><strong> </strong><strong> (iAdt rnpt) </strong><strong>(عام الوباء أو الطاعون)، مرض </strong><strong> (</strong><strong>wHAwt</strong><strong>) (مرض الطفح الجلدي أو الحمرة</strong>)، و<strong>مرض (</strong><strong>tmyt</strong><strong>) وأهم التعاويذ للقضاء على هذا المرض.</strong>
The old Egyptian imagined that there were known days of the year so bad, and predicted bad things. Some of them were ominous, and those days were fraught with dangers: they imposed a lot of restrictions on people, they had to be avoided, and those who violated them were put to death by the plague. Some die if born in these days by an epidemic or a skin disease or predict death through a harmful animal such as: crocodile, bull (Xry-kA), or snake. It was necessary for anyone to know the names of the five days of the dead to stay alive and protect from the disease, there are tortillas Turtl during these days and are wearing an amulet for protection, including the protection of the disease (iAdt rnpt), and believed that the Goddess (Skhmet) after the last day in the year they try to destroy humanity and spread epidemics and diseases. They also believed that human diseases are caused by two causes: (apparent causes), which are known as obvious causes, such as fractures and wounds. These diseases are often treated with medical drugs. (And hidden causes) are diseases that do not know the cause of them and difficult to cure, and I think it is due to the wrath of the Gods on the human because of a sin committed, or because of a disease, and these diseases were often treated by magical spells. These diseases are related to the anger of the Gods in humans according to the religious beliefs of the ancient Egyptian, and these diseases, which are mentioned in the papyrus of the Egyptian Museum No. (86637)
Disease (iAdt rnpt), disease (wHAwt), disease (tmyt) and the most spells curses to eliminate the disease.https://bcps.journals.ekb.eg/article_58813_b177e1c83f5ee80b09bd163126e9e773.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101مناظر تربية الحيوان في حفائر سليم حسن بسقارة لعام 1937- 1938م Views of animal husbandry in the excavations of Salim Hassan in Saqqara 1937-1938991155882410.21608/bcps.2019.58824ARسارةعبد الشافيکلية الآداب، جامعة عين شمس، قسم التاريخ، مصرJournal Article20191114يتناول البحث مناظر الصيد وتربية الحيوان المتواجدة على جدران مقابر أشراف الدولة القديمة في منطقة سقارة والتي قام بالکشف عنها سليم حسن في الفترة بين عام 1937م-1938م، حيث کانت تضم مناظر تربية وحلب الأبقار، ومناظر تربية الحمير واستخدمها في الحقل وأعمال النقل، ومناظر تربية الماعز، ويليها مناظر استئناس الکلاب وتربيتها، أيضًا مناظر استئناس القردة بأنوعها، وأخيرًا مناظر تربية الطيور وصيدها.
The research deals with the scenes of hunting and animal husbandry on the walls of the tombs of the old state authorities in the Saqqara region, which Selim Hassan discovered during the period 1937-1938, which included scenes of breeding and milking of cattle, and the breeding of donkeys and their use in the field and transport works, Goats, followed by scenes of dog rearing and breeding, also scenes of apes and species, and finally bird breeding and hunting.https://bcps.journals.ekb.eg/article_58824_59c8c73f010e101191a9afb168024e4c.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101دور جزيرة ميلوس في بلاد اليونان خلال القرن الخامس ق.م. The role of island of Melos in Greece during the fifth century B.C.1171355883210.21608/bcps.2019.58832ARشروق سمير منصورهيکلکلية الآداب جامعة المنصورةJournal Article20191114کانت جزيرة ميلوس إحدى جزر الکيکلاديس التي حرص الفينيقيون ثم الاسبرطيون على استيطانها منذ العصور المبکرة، فقد خصتها الطبيعة بأرض برکانية غنية، وبموقع استراتيجي في جنوب غرب حوض بحر إيجة، مما جعلها محطة اقتصادية صناعية وتجارية مهمة في منطقة شرق البحر المتوسط. وفي الواقع فإن المواجهة العسکرية في أوائل القرن الخامس ق.م بين القوات الفارسية واليونانية فيما تعرف بالحروب الميدية، کانت بداية لسيطرة أثينية على الجزيرة؛ وکان السبب في ذلک هو القوات التي قدمتها ميلوس لمساندة الاسبرطيين في هذه الحروب، وهو أمر لنا أن نتصور أنه نبه الأثينيين إلى الخطر الذي يمکن أن تتعرض له امبراطوريتهم إذا تکررت مثل هذه المساندة في أحداث الحروب البلوبونيزية التي اشتعلت في النصف الثاني من القرن الخامس ق.م، خاصة وأن أثينا استطاعت خلال هذا القرن أن تکون مرکزّا لقاعدة تجارية وصناعية واسعة مجال خطوطها التجارية بحر إيجة والشواطئ المطلة عليه. ومن ثم کانت االسيطرة الأثينية على ميلوس إلى جانب صفتها العسکرية صفة اقتصادية بشکل أو بآخر.<br /><br />
Island of Melos was one of the Cycladic islands that the Phoenicians and the Spartans sought to colonize since early ages, Its nature has a rich volcanic source and strategic location in the southern Aegean basin, Making it an important industrial and commercial economic station in the eastern Mediterranean region. In fact, the military confrontation in the early fifth century B.C. between the Persian and Greek forces in the so-called Median wars was the beginning of Athenian of Athenian control of the island, The reason for this was the troops that Melos had provided to support the Spartans in these wars, It is to us to imagine that it warned the Athenians of the danger to which the boundaries of their empire could be exposed if such support was repeated in the events of the Peloponnesian wars that erupted in the second half of the fifth century B.C., Especially that the Athens was able during this century to be the center of industrial commercial base and wide range of commercial lines in the Aegean and the beaches overlooking it. Thus, the Athenian control of Melos, was an economic characteristic in one form or another.https://bcps.journals.ekb.eg/article_58832_ac254f1415f966b3ce7e3e78b0fe418b.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101صناعة السفن في مصر الإسلامية في ضوء أوراق البردي العربية (21– 923 هـ / 641–1517م) Ships Building in Islamic Egypt in Light of Arabic Papyrus (21 - 923 AH / 641 - 1517 AD)1371665883510.21608/bcps.2019.58835ARغادةمحمدکلية الآداب، جامعة المنصورة، مصرJournal Article20191114<strong> </strong>ألقت أوراق البردي العربية شعاعًا من النور علي صناعة السفن في مصر الإسلامية، فقد أصبحت مصر بعد الفتح العربي الإسلامي مرکزًا لصناعة السفن اللازمة لأسطول الخلافة، وکانت تمد هذا الأسطول بخيرة الملاحين والعمال المصريين، کما کانت الخلافة تستخدم العمال والملاحين المصريين في دور الصناعة التى أنشأتها فى المشرق والمغرب، وأشارت أوراق البردي العربية إلى أن صناعة السفن في مصر الإسلامية کانت تحتاج إلى قدر معين من الأدوات والآلات المختلفة اللازمة لصناعة السفن، مثل: الحديد والقار والحبال والسلاسل والمسامير وآلات الأساطيل والکتان والمنجنيقات.<br /> وتفنن المصريون في صنع سفنهم وزخرفتها، وکانت لها أشکال الحيوانات کالأسد والفيل والفرس، کما کانت تأخذ أشکال الطيور، أو يصنعونها علي أشکال الأسماک کالبطس، أو علي شکل الحيوانات البحرية مثل الحوت. وانقسمت السفن في مصر الإسلامية إلى نوعين، النوع الأول: السفن النيلية، وهي إما سفن تجارية لنقل البضائع فى النيل، أو سفن تخصص للاحتفالات بتخليق عمود المقياس وکسر الخليج ولنزهة الخلفاء الفاطميين، والنوع الثاني: السفن الحربية، وهي سفن الأسطول تصنع خاصة لغزو العدو.<br /> وأظهرت أوراق البردي العربية أن صناعة السفن کانت تضم طوائف کثيرة، مثل: النشارين والنجارين والمقلفطين والحدادين والنفاطين والنواتية والقذافين وصانعي الحبال والقلوع إلى جانب بناة السفن، کما بينت أوراق البردي العربية بعض مراکز صناعة السفن منها: جزيرة الروضة والقلزم والأسکندرية ورشيد والفرما ودمياط.
The Arabic papyrus leaves a ray of light on the shipbuilding industry in Islamic Egypt. After the Arab Islamic conquest, Egypt became a center for the manufacture of ships for the fleet of the caliphate. The fleet provided the best Egyptian navigators and workers. The caliphate used Egyptian workers and navigators in the role of the industry. Orient and Morocco, the Arabicpapyrus pointed out that the ship industry in Islamic Egypt needed a certain amount of different tools and machines needed for the manufacture of ships suchas: iron, bitumen, ropes, chains, nails, fleets, linens and catapults.
The Egyptians were skilled in making their ships and decorations, and had the forms of animals such as lion, elephant and horse, as they take the forms of birds, or make them on the forms of fish such as bass, or in the form of marine animals such as Pisces. The ships in Islamic Egypt were divided into two types, Type 1: Nile ships: They are either commercial ships for the transport of goods in the Nile, or vessels dedicated to the celebrations of the creation of the meter column and break the Gulf and the Fatimid caliphs, and the second type of warships: the fleet ships are made especially for the invasion of the enemy.
The Arabian papyrus showed that the shipbuilding industry included many sects, such as: Sharks, carpenters, mandalins, blacksmiths, Psychiatry, vegetarians, thieves, rope makers and castors, as well as ship builders. The Arabic papyrus also showed some shipbuilding centers such as: Al-Rawda, Al-qulzam, Alexandria, Rashid, Faramah and Damietta.https://bcps.journals.ekb.eg/article_58835_5077bb2842564f1f48e663d5f2d4054a.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101الأصل اللُّغويّ للظرفين القبطيين ⲉⲃⲟⲗ و ⲉϩⲟⲩⲛ واستخداماتهما في اللُّغة المصرية القديمة The Origin and the Use of the Two Coptic Adverbs ⲉⲃⲟⲗ and ⲉϩⲟⲩⲛ in Ancient Egyptian Language1671775883610.21608/bcps.2019.58836ARميمحمودکلية الآداب، جامعة عين شمس، مصرJournal Article20191114يهدف هذا البحث إلى التعرف على الأصل اللُّغويّ والاستخدامات الخاصة بالظرفين القبطيين ⲉⲃⲟⲗ وⲉϩⲟⲩⲛ وإيضاح مفهوم الظرف في اللغة المصرية القديمة والقبطية منذ بداية ظهورهما في اللغة المصرية القديمة ووصولًا إلى القبطية، مع إيضاح مفهوم الظرف وأنواعه واستخداماته مع عرض لکافة أشکال الظرفين من خلال دراسة مجموعة متنوعة من النصوص المصرية القديمة عبر المراحل اللغوية المتعددة منذ بداية نشأتهما، مع إيضاح ما طرأ عليهما من تطور في أشکال الکتابة أو المدلول الصوتي مرورًا بالديموطيقية ووصولًا إلى القبطية بلهجاتها المتعددة.<br /> This research aims to trace the linguistic origin and the use of the two Coptic adverbs ⲉⲃⲟⲗand ⲉϩⲟⲩⲛin the ancient Egyptian and Coptic Language. Besides, it explains the definition and types of Adverbs in the ancient Egyptian and Coptic language. And Show the developing in two adverbs from it’s beginning till Demotic and Coptic in all Coptic dialects. https://bcps.journals.ekb.eg/article_58836_96481168185012b137dfb21986451a8d.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101النقوش السبئية القديمة "دراسة لغوية" Ancient Sabaean inscriptions - A linguistic study1792055884410.21608/bcps.2019.58844ARميادةشهابمدرس الدراسات اللغوية وعبرية المشنا بقسم اللغة العبرية وآدابها، کلية الآداب- جامعة عين شمس، مصرJournal Article20191114تتناول الدراسة قراءة وتحليل ثلاثة نقوش سبئية مکتوبة بالخظ المسند، مع ترجمة هذه النقوش، والهدف من الدراسة هو الوقوف على الخصائص اللغوية للغة اليمنية القديمة، لما لها من أهمية في دراسة اللغات السامية.<br /> وسبب اختيار النقوش السبئية هو وفرة تراثها الکتابي وتنوع الموضوعات التي تناولتها، بالإضافة إلى وضوح نصوصها، وتحقق الکثير من الخصائص العامة للغات السامية فيها.<br /> وترجع أهمية الدراسة إلى إلى سببين رئيسين، أولهما: وجود العديد من القضايا في فقه اللغات السامية لم تحسم بالقدر الکافي، ولازالت تفتقر إلى الدراسة والتحليل، وثانيها: أن النقوش السبئية، رغم کثرتها ووضوحها، واکتمال عناصرها اللغوية، إلا أنها لم تحظ بالقدر الکافي من الدراسة، خاصة من قبل الدارسين العرب. لذا رأت الباحثة ضرورة إلقاء الضوء على هذه النقوش، بحثًا عن نتائج قد تثري الدراسات اللغوية السامية.
This study deals with the reading and analysis of three Sabaean inscriptions with the translation of these inscriptions. The aim of the study is to identify the linguistic characteristics of the ancient Yemeni language, because of its importance in the study of Semitic languages.https://bcps.journals.ekb.eg/article_58844_406aa5285f39ffa88571dc7b562a4ea3.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101تصاوير الحياة الاجتماعية في مدرسة شرکة الهند الشرقية "عادة الساتي نموذجًا" Miniatures of Social Life in the School of East India Company Sati Tradition Exemplar2072505885710.21608/bcps.2019.58857ARنوالجابرمدرس، قسم الآثار، کلية الآداب، جامعة عين شمس، مصر0000-0001-7382-2441Journal Article20191114يلقى هذا البحث الضوء على تصاوير عادة اجتماعية هندوسية تعرف باسم "ساتي" وتعني تضحية الأرملة بنفسها في محرقة زوجها، وهو تقليد کان منتشرًا بين بعض العقائد الهندوسية في الهند، فقد اعتبروه دليلًا على وفاء وإخلاص الزوجة لزوجها، وترجع هذه التصاوير إلى مدرسة شرکة الهند الشرقية في الربع الأخير من القرن12هـ/18م واستمرت طوال القرن13هـ/19م، وهي مدرسة فنية متطورة في فن التصوير جمعت بين الأسلوب الهندي وبعض التقنيات الأوروبية، وتلقي الدراسة الضوء على مراحل تطور هذه المدرسة، والسمات الفنية التي ميزتها، وکيف استطاعت أن تستمر طوال قرنين من الزمان أنتجت خلالها مجموعة ضخمة من التصاوير التي أعطتنا صورة صادقة عن الحياة الاجتماعية في الهند خلال هذه الفترة، وأصبحت وثائق واقعية على الأحداث التي مرت بالهند خلال فترة سيطرة شرکة الهند الشرقية البريطانية.
This Paper Reconsiders the Sati of the traditional Indian (Hindu) practice of a widow immolating herself on her husband's funeral pyre. The sati tradition was prevalent among certain sects of the society in ancient India, who either took the vow or deemed it a great honor to die on the funeral pyres of their husbands. According to ancient Hindu customs, sati symbolized closure to a marriage. It was a voluntary act in which, as a sign of being a dutiful wife, a woman followed her husband to the afterlife. It was, therefore, considered to be the greatest form of devotion of a wife towards her dead husband, Miniatures of Sati traditional In Company Painting, Company painting is a broad term for a variety of hybrid styles that developed as a result of European (especially British) influence on Indian artists from the early 18th to the 19th centuries. It evolved as a way of providing paintings that would appeal to European patrons who found the purely indigenous styles not to their taste.https://bcps.journals.ekb.eg/article_58857_d66aa152ab430f7a261ed15a00495623.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101مصطلحات تزييف النقود اليونانية في العصرين الآرخي والکلاسيکي "دراسة في ضوء المصادر الأدبية" Terms of Counterfeiting Greek coins in the Archaic and Classical Eras (Study in Light of Literary Sources)2512735886810.21608/bcps.2019.58868ARنورهانعمادقسم الحضارة الأوروبية، کلية الآداب، جامعة عين شمس، مصرJournal Article20191114<span lang="AR-EG" dir="RTL">يهدف هذا البحث إلى رصد مدى انتشار ظاهرة تزييف النقود اليونانية في العصرين الآرخي والکلاسيکي من خلال المصادر الأدبية. فقد انتشرت ظاهرة تزييف النقود بالتوازي مع نشأة النقود نفسها، حيث وجد بعض المزيفين أنها وسيلة مربحة للثراء والکسب المادي. وتفشت هذه الظاهرة في بلاد اليونان على نحو کبير في العصرين الآرخي والکلاسيکي، وشکلت خطرًا جسيمًا على اقتصادها، ولاسيما أثينا. ما من شک أن الأدب ماهو إلا مرآة عاکسة لظواهر المجتمع السياسية، والاقتصادية، والاجتماعية. وفي الحقيقة استطاع کتاب الشعر والنثر توظيف هذه الظاهرة في أعمالهم الأدبية بأشکال مختلفة من خلال توظيف بعض المصطلحات الخاصة بتزييف النقود، أو من خلال سرد بعض الأحداث المرتبطة به</span>
This Study aims to identify the prevalence the phenomenon of counterfeiting Greek coins in the archaic and classical eras through the litrerature. The phenomenon of counterfeiting coins arose in parallel with the emergence of the coin itself, as some counterfeiters found it a profitable way for gaining profit and making wealth. This phenomenon was considerably widespread in the archaic and classical eras in Ancient Greece and posed a serious threat to its economy, sespecially Athens. Literature is no doubt a reflection of society's political, economic and social aspects. In fact, poets and prose writers have been able to employ this phenomenon in their literary works in various forms through some of the terms of counterfeiting coins, or by narrating some of the events associated with it.https://bcps.journals.ekb.eg/article_58868_db0ac2cf7a57209b42beab593b3d2a3e.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101توظيف صيغة المصدر للدلالة على جملة النتيجة في أسفار موسى الخمسة - مدلول البرکة نموذجًا Infinitivus’s Implication and Function in the Pentateuch: Significance of the Blessing2752855889210.21608/bcps.2019.58892ARهيثمعرفةقسم الحضارة الأوروبية القديمة، کلية الآداب، جامعة عين شمس، مصرJournal Article20191114تهدف الدراسة إلى إبراز الفروق اللغوية بين الترجمات اليونانية واللاتينية والعربية للعهد القديم على وجه العموم، وللآية العاشرة من الإصحاح الثامن والأربعين من سفر التکوين على وجه الخصوص. وقد تناولت الدراسة مدلول البرکة نموذجًا، والفروق اللغوية بين العبارات: اليونانية καὶ οὐκ ἠδύνατο βλέπειν καὶἤγγισεν واللاتينية et clare videre non poterat adplicitosque والعربية (لَمْ يُطِقْ أَنْ يَنْظُرَ فَقَدَّمَهمَا).<br /> کذلک أوضحت الدراسة الأغراض اللغوية والبلاغية في الآيتين اليونانية واللاتينية وترجمتهما العربية؛ مثل الأنافورة أو الإبانافورة، والجناس، وتعدد الروابط أو الوصل البلاغي، والاستعارة، والتوزيع. إضافة إلى ذلک تبين الدراسة أن الترکيبة اليونانيةκαὶ οὐκ δύναμαι... καί تُعتبر من ترکيبات الجُمل الدالة على جملة النتيجة في اليونانية العامة. وأخيرًا أبانت الدراسة تقابل الآية العبرية للآية اليونانية في عبارة المصدر الدال على النتيجة، کما ترجم الباحث الآيتان اليونانية واللاتينية بطريقة تختلف عن ترجمة سعديا بن جاؤون.
The aim of this study has revealed the linguistic differences between Greek, Latin and Arabic translations of the Old Testament in general and particularly in Genesis 48: 10. The study deals with Significance of the Blessing, and linguistic difference between Greek phrase “καὶ οὐκ ἠδύνατο βλέπειν καὶ ἤγγισεν”, a Latin phrase “et clare videre non poterat adplicitosque” and the Arabic phrase “He could not see, then Josephus brought them near him.” It also shows some logistical and rhetorical devices in Greek, Latin verses and their Arabic translation such as Anaphora or Epanaphora, Homoioteleuton, Polysundeton, Metaphora, and Merismos. In addition, the study shows that the phrase καὶ οὐκ δύναμαι...καί “and he could not…then” is the structure of result clause in koine Greek. Finally, the study corresponds to the Hebrew verse of the Greek verse in the infinitive of the result clause. The researcher also translated the Greek and Latin verses in a way that differs from the translation of Saadia ben Jawan. https://bcps.journals.ekb.eg/article_58892_3aee03421bfc8de3514941b47dca5d24.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101Notes on the Bandeau-Texts of Columns of Kom Ombo Temple2873045889810.21608/bcps.2019.58898ARAliAbdelhalimArcheology Department, Faculty of Arts, Ain-Shams University, EgyptJournal Article20191114The <em>bandeau</em>-texts of columns in the main temple of Kom Ombo show a well prepared programm. In addition, there is a relationship between those <em>bandeau</em>-texts of each column and the main scenes on the same column. Therefore, this paper aims to study this relationship, the format of the <em>bandeau</em>-texts and the programm of distribution of deities mentioned in both scenes and <em>bandeau</em>-texts. This study includes moreover a stylistic, phraseological and theological analysis to those <em>bandeau</em>-texts.https://bcps.journals.ekb.eg/article_58898_a487a5d7fb9bb016deeaa8915530be23.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101The Third Intermediate Period Lintel at the Egyptian Museum Cairo (JE.2213)3053125890110.21608/bcps.2019.58901ARBassemAhmedکلية الآداب جامعة عين شمسJournal Article20191114This door lintelwas found at Sheikh Abd El-Qurna at Thebes and is currently housed at Cairo Museum. It was reused and contained the names of the two scribes, imn Htp and pA-Sd-xnsw from 22<sup>th</sup> till 23<sup>rd</sup> dynasty. There is no tomb that had the names of these two scribes at Sheikh Abd El-Qurna at Thebes, so either it has not been discovered yet or if there were a close relationship between them as two brothers perhaps buried in the tomb of the wab priest of Khonsu, the scribe of the house of the gold of Amun and the scribe of the treasury of the temple of Amun, xnsw-ms<sup><sup>[1]</sup></sup> exist in the same place. This scribe had a son his name and titles were the wab priest of Khonsu Hr-xbyt<sup><sup>[2]</sup></sup>, so he might had been the grandfather of the tow scribes
<br clear="all" />
[1] PM. I<sup>2</sup>, 672; PN I, 271,7
<sup><sup>[2]</sup></sup> Jacquet Gordon , "The Graffiti of Khonso Temple Roof at Karnak", OIP 123 (Chicago: 2003): Graffito no.332-333. 117https://bcps.journals.ekb.eg/article_58901_6adc7f4c1d442cfb5cc958bd20f6a81f.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101A Ptolemaic Stela of Hor in the Egyptian Museum Cairo3134245890810.21608/bcps.2019.58908ARمحمد أحمد السيدمحمد علىکلية الآثار جامعة الفيومJournal Article20191114<strong>The goal of this paper is to publish and study a funerary round-topped stela, nowadays stored in the Egyptian Museum in Cairo (CG 22134)<sup><strong><sup>[1]</sup></strong></sup>. It was owned by the deceased Hor. In 1885, it was discovered by the French Egyptologist G. Maspero under the auspices of the French Mission in the ancient Necropolis of Al-Hawawish at Akhmim<strong>[2]</strong>. Based on the typology, orthography and stylistic features it could be dated to the first half of the second century BC</strong>
<br clear="all" />
<sup><sup>[1]</sup></sup> I would like to express my deepest thanks to the Director of the Egyptian Museum for permission to publish this Stela.
[2] A.Kamal, <em>Catalogue général des antiquités égyptiennes du Musée du Caire N° 22001 22208 Stèles ptolémaïques et romaines, T. I, Texte</em>, (Cairo: IFAO, 1905), I-II.https://bcps.journals.ekb.eg/article_58908_e653fb868f01823de92c2e5929838c4b.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101The concept of Account- Lists in Ancient Egypt3253795891310.21608/bcps.2019.58913ARNesmaMohamedFaculty of Arts, Egyptology Department
New Valley University, EgyptJournal Article20191114This paper presents a detailed explanation is included the concept of Account- Lists appeared in ancient Egypt, and this is evidenced by the huge number of these documents written in hieratic and then demotic; The texts of this quality included (tax records, agendas, grain distribution tables, accounting tables, distribution records of wages and receivables, food orders, materials Lists of various items and materials, lists of the contents of the temples, documents for the transfer and delivery of materials and yields).Then presented the terms related to the mathematical text and similarly wages and taxes. The study concluded with the presentation of the written form of the texts Full detailed explanation followed by the conclusion. https://bcps.journals.ekb.eg/article_58913_da2a46a3b44ae853d7c30a973d029dbb.pdfجامعة عين شمس، مرکز الدراسات البردية والنقوشBulletin of the Center Papyrological Studies1110-205536120191101Women’s Marriage and Motherhood in Late Antiquity in the Light of Papyri Ο γάμος των γυναικών και η μητρότητα στην ύστερη αρχαιότητα υπό το φως των παπύρων.3793995892010.21608/bcps.2019.58920ARVasilikiNicklasFaculty of Arts, Greek and latin department
Mansoura University, EgyptJournal Article20191114During researche on the position of women in their family, as well as their role in society during the late antiquity in Egypt, we see that their social class and education play an important role. The purpose of women in late antiquity was to get married and to create a family. It was of great importance for women to have the traditional virtues of modesty, purity, and faith in God. Similarly, it was very important that they obey their husbands and take good care of their families. Papyri texts, give us a clear picture of marriage, such as refrences concerning the dowry of women, which varies according to their social status. These marriage contracts also state the terms set by the bride’s and groom's families. Additionally, divorce contracts can give us a glimpse of the major problems women faced in their marriages.
The presence of Christianity in the Roman Empire, undoubtedly influenced the way of life, morals, personal image, and the daily life of women.
From the end of the fourth century onwards, we tend to see the presence of a Christian priests, as a family counselor and a witness at weddings. At the same time, in late antiquity ecclesiastical courts appeared and started dealing with family and social disputes. At the time of Justinian, women gained more privileges, which gave them the ability to take care of their children when they lost their husbands, as well as the right to solely manage their own property(ies).
Ερευνώντας τη θέση των γυναικών, τόσο στην οικογένεια όσο και στην κοινωνία της ύστερης αρχαιότητας, στην Αίγυπτο, είναι φανερό ότι η κοινωνική τάξη και η παιδεία τους έπεσαν σημαντικότατο ρόλο. Ο στόχος των γυναικών την εποχή εκείνη, ήταν ο γάμος και η δημιουργία οικογένειας. Βασικά χαρακτηριστικά των γυναικών στην Αίγυπτο, την ύστερη αρχαιότητα ήτανε να κατέχουν της παραδοσιακές αρετές της σεμνότητας, της αγνότητας και της πίστης στο Θεό. Παράλληλα οι γυναίκες έπρεπε να υπακούνε τους συζύγους τους και να φροντίζουν την οικογένεια τους. Οι πάπυροι μας δίνουν μια σαφή εικόνα του γάμου όπως και πληροφορίες σχετικά με την προίκα των γυναικών, που εθεωρείτο απαραίτητη. Η προίκα ήταν ανάλογη με την κοινωνική θέση της νύφης. Στα συμβόλαια γάμου καθορίζονταν επίσης οι όροι που έθεταν οι οικογένειες των μελλονύμφων και αφορούν κυρίως τον αλληλοσεβασμό, την υπακοή των γυναικών προς τους συζύγους τους και τις υποχρεώσεις των αντρών για την ένδυση και τη διατροφή της συζύγου του. Στις αιτήσεις διαζυγίου μαθαίνουμε για τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετώπιζαν πολλές γυναίκες μέσα στο γάμο τους. Ο εκχριστιανισμός της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας επηρεάσει αναμφίβολα τον τρόπο ζωής, την ηθική, την εικόνα και γενικότερα την καθημερινή ζωή των γυναικών. Από τα τέλη του τέταρτου αιώνα, στα συμβόλαια των γάμων γίνεται αναφορά στην παρουσία χριστιανών ιερέων που τελούσαν ως οικογενειακοί σύμβουλοι και μάρτυρες στους γάμους. Ταυτόχρονα, την ύστερη αρχαιότητα δημιουργήθηκαν εκκλησιαστικά δικαστήρια που ασχολούνταν με οικογενειακές και κοινωνικές διαφορές. Την εποχή του οι Ιουστινιανού, οι γυναίκες απέκτησαν περισσότερα προνόμια και αυτό τους έδωσε τη δυνατότητα να φροντίζουν μόνες τους τα παιδιά τους όταν έχαναν του συζύγους τους και να διαχειρίζονται οι ίδιες την περιουσία τους χωρίς κηδεμόνες.https://bcps.journals.ekb.eg/article_58920_5b5a86e4e9406417bf0535c7f89c0ff3.pdf