إمامبارة آصف الدولةِ الکبري بمدينةِ لکناو في إقليم أوتار براديش (1199-1205هـ/1784-1791م) The Great Imambara Asif al-Dawl in the City of Lucknow in Uttar Pradesh

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس، قسم الآثار، کلية الآداب، جامعة عين شمس، مصر

المستخلص

تتميز مدينةُ لکناو عاصمة مملکة نواب أوده بمجموعةٍ مِنْ المُنشآتِ المعماريةِ الفريدةِ مِنْ نوعِها تُعْرَفُ باسمِ الإمامِبارة، وهي مُنشأةٌ يدلُ وجودُها على تغلغلِ المذهبِ الشيعي وقوةِ تأثيرِهِ في نفوسِ مُسلِمي أوده تحت حکمِ أسرةٍ شيعيةٍ إماميةٍ المذهب مِنْ أصلٍ فارسي تعرف في المصادر التاريخية باسم "نواب أوده"، فَقَدْ اتصفتْ هذه المنشآتُ بأنَّها ذات طابع تنظيمي شُيدَتْ لکي يتجمعَ بها الأفرادُ الشيعيون لمُمَارَسةِ شعائرهمْ الدينيةِ وخاصةً الاحتفالِ بذکرى کربلاء، کما اتخذتْ رمزًا للمُشارَکةِ المُجتمعيةِ في الإقليمِ، وقدْ بدأَ ظهورُ هذه النوعيةُ مِنْ المُنشآتِ بهضبةِ الدکنِ مُنْذُ القرنِ 10هـ/16م ومِنْها انتشر إلى بقيةِ الممالکِ الشيعيةِ بجميعِ أنحاء الهندِ، وتُعد مدينةُ لکناو مِنْ أهمِ المُدنِ التي انتشرتْ بها هذه المُنشآتُ ذاتَ النمطَ المعماري المميز، خاصةً مع کون الشيعةِ أقلية في المجتمعِ الهندي ولهم خصوصيةٌ دينيةٌ.
Lucknow, the capital of the Kingdom of Nawab Awadh, is distinguished by a group of architectural structures known as the name of Imambara , Shiite individuals gather in it to practice their religious rites, especially the celebration of Karbala, It has also taken a token on community participation in the region, This type of constructions began to appear on the Deccan since the AH 10 / AD 16th century, and from there it spread to the rest of the Shiite kingdoms throughout India, Lucknow is one of the most important cities in which these distinguished architectural structures spread, With Shiites being a minority in Indian society and having religious peculiarities.

الكلمات الرئيسية


المراجع العربية:
-ابن بطوطة (شمس الدين أبي عبد الله محمد بن عبد الله اللواتي الطنجي ت 779هـ/1377م )، رحلة ابن بطوطة المسٌماة تحفة النظار في غرائب الأمصار وعجائب الأسفار، تحقيق عبد الهادي التازي، مج 3 : الرباط، أکاديمية المملکة المغربية،  1417هـ/1997م.
-أسعد حميد أبو شنة العرادي، "کربلاء في الهندِ في القرنين الثامنِ عشر والتاسعِ عشر – المعالم والهوية"، مجلة تراث کربلاء، السنةِ الثالثةِ، المجلد الثالث، العدد الأول، جمادي الآخر1437هـ/ آذار2016.
-جي ار کلو،" مملکة أود في الهند(1722-1859م)"، تعريب مجلة الموسم، العدد التاسع عشر(1415هـ/1994م)،
-عوض عوض محمد الإمام، الحسينيات نمط من العمارة الدينية الإيرانية " دراسة آثارية تحليلية"، المجلة العلمية لکلية الآداب بسوهاج، العدد السابع والعشرون، الجزء الأول،2004.
-وفاء محمود عبد الحليم، الأوضاعُ الاقتصاديةُ والاجتماعيةُ للبنغالِ مُنْذُ الفتحِ الإسلامي حتى الغزوِ المغولي:القاهرة، مکتبة الثقافة الدينية، 2015.
المراجع الاجنبية:
- A.K.Misra and R.P.Srivastava," Lucknow-The City of Nawab's"National conference on Bio-pesticides, Bio-agents and Bio-fertilizers for Sustainable Agriculture and Horticulture. 13-16th February (2004).
-Abdul Halim, Sharar, Lucknow the Last Phase of an Oriental Culture, Translated and edited by E.S. Harcourt and Fakhir Hussain, (The Lucknow Omnibus), New York: Oxford University Press, 2001.
-Ajail, Pandey," Bawdi, The Eloquent Example of Hydrolic Engineering and Ornamental Architecture", Interanational Journalof Research Granthaalayah, Pandey, Vol.4(Iss.1), (January 2016).
-Annabel, Barber, "Uttar Pradesh with Agra and the Taj Mahal" Blue Guide India, Sam, Miller,
 Published by Blue Guides Limited, Taunton, (2012).
-Annu, Jalais, "Bengali "Bihari" Muharram", Südasien-Chronik - South Asia Chronicle,vol. 4 (2014).-Chanchal B., Dadlani, From Stone to Paper: Architecture as history in the Late Moghal Empire, New Haven and London: Yale University Press, 2018.
-Chelkowski,P. Petar , "Art For Twenty Four Hours" Islamic Art in the 19th Tradition ,Innovation , and Eclecticism, Doris Behrens abouseif and Stephen vernoit,  Netherlands : Birll, , 2006 .
-Dalip, Singh, "Baolis (Baoris) of Haryana", Proceedings of the Indian History Congress, Vol.55(1994).
-Durgesh C. Rai and S.Dhanapal, "Bricks and mortars in Lucknow Mouments of c.17-18 Century" Current Science, Vol.104, No.2(25 January 2013).
-H.A. Newell, Luknow (The Capital of Oudh) An Illustrated Guide to Places of Interest with History and Map, Bombay:1915.
-Hitesranjan Sanyal, "Religious Architecture in Bengal (15th-17th Century); A Study of the Major Trends", Proceedings of the Indian History Congress, Vol.32, (1) (1970).
-Hussein, Keshani, "Architecture and the Twelver Sh'I Tradition: The Great Imambara Complex of Lucknow", Muqarnas, Vol. 23, (2006).
-Isfahani, Abu Talib ibn muhamd, History of Asfu'd Daulah Nawab Wazir of Oudh, Trans. William Hoey, Luknow: Pustak Kendra, 1971.
-Ja'far, Sharif, Islam In India, Qanun –I- Islam – The Customs of the Musalmans of India, Translated by G.A. Herklots, Second Edition, Oriental Books, Reprint Corporation,1972.
-Keith Guy Hjortshoj, "Kerbala In Context: Kerbala in Context:A Study of Muharram in Lucknow, India",Degree of Doctor of Philosophy, Faculty of Graduate School , Cornell University, May 1977.
-Madhu K., Trivedi, "Cultural History of the Kingdom of awadh", Doctor of Philosphy in History, Department of history, Aligarh Muslim University,1977.
-Mehrdad,Shokoohy and Natalie,H.Shokoohy, "The Chatri in Indian Architecture: Persian wooden Canopies Materialised in stone", Bulletin of the Asia Institute, New Series. Vol.15(2001).
-Muhamad Umar, Islam in North India During the Eighteenth Century, Munshiram Manoharlal Publishers,1993.
-Naeem, U. Din, Shadows of Empire: the Mughal and British Colonial Heritage of Lahore, Cuny Acadmic works,2018.
-Neeta,Das,and Others "Imambaras Search for a Solution", Imags of Lucknow, Roshan,Taqui,  New Royal Book Co., Lucknow(2000).
-Pankaj, Gautam and Harish, Kumar, "Ecohydrological Perspectives of Degrading Baolis During Medieval Period in Delhi: Traditional Practices of Water Management", InterEspaco - Revista de Geografia e Interdisciplinaridade,Grajau MA V.2,no..6 Maio/ago.(2016).
-Peter.J., Chelkowski, "Ta'ziyeh: Indigenous Avant-Garde Theatre of Iran", Performing Arts Journal, Vol.2, No.1, (Spring 1977).
-Pooja, Johri, "Development of Awadh Under the Nawabs (1801-1858)", Ph.D. Degree in History, Chhatrapati Shahu, Maharaj University Kanpur,2012.
-Rao, P.S.N and others, Water and Heritage Rejuvenation of Baoil Precincts, Delhi: Urban Art Commission,2008.
-Sadan, Jha, Reverence, Resistance and Politics of Seeing the Indian National flag, Gujarat: Veer Narmad South Gujarat University, 2016.
-Sanobar, Haider, "The Architecture of the Immamabaradas in Lucknow; Imambada Sibtainabad", International Journal of History and Research (IJHR), Vol.8, Issue2, (Dec 2018).
-Simonetta, Casci, "Lucknow Nawabs: Architecture and Identity",Economic and Political Weekly, Vol.37, No.36(Sep.7-13,2002).
-Stephen, markel," The Dynastic History of Lucknow ", India's Fabled City: the art of courtly Lucknow, Stephen Markel, Los Angeles County Museum of art, (2010).
-Sumaiya, Ahmed, "Mosque Architecture or Architecture of Mos`ue:A New Notions of Bengal During the Muslim Rule", Journal of Islamic Architecture,4(1) (June 2016).
المواقع شبکة المعلومات الدولية: