الملخص: يلقى هذا البحث الضوء على الدبوس شعار الجمقدار الذي سبق لعالم الآثار الإسلامية ال ا رحل ل. ا. ماير أن اکتشفه في عام ١٩٣٧ م وذلک من خلال د ا رسة تاريخية وأثرية للدبوس کأحد الأسلحة الفردية وکأحد آلات الرمي بالني ا رن أو النفط أو البارود أثناء الاحتفالات المختلفة إبان العصر المملوکي، وکأحد الرنوک الوظيفية، وذلک من خلال استع ا رض أهم الدبابيس القتالية التي وصلت إلينا، وکذا الرسوم والأشکال المختلفة الخاصة بها التي أشارت اليها المخطوطات وکتب الفروسية والفنون الحربية التي وضعت في زمن سلاطين المماليک، هذا فض لاً عن إضافة تحف جديدة من الفخار المطلي والزجاج المموه بالمينا زينت بالدبوس شعار الجمقدار، غاب عن ماير ومن جاء بعده، التعرف عليها والوصول إليها عند اکتشاف هذا الرنک، أو عدها خطأ شک لاً من أشکال رنک البوق، الأمر الذي ساعد على إماطة اللثام وکشف اللبس والخطأ الذي وقع فيه ماير ومن سار على دربه من علماء الآثار الإسلامية من حيث الخلط بين رنک الدبوس ورنک البوق الذي يعد في الواقع لا وجود له بسبب التشابه الشديد بين أشکال بعض الدبابيس المملوکية ذات الرؤوس الناقوسية أو المثلثة الشکل التي تشبه زهرة اللوتس، وشکل البوق کما يتضح من الصور المذيل بها هذا البحث. This paper reconsiders the emblem of gumqdār or mace bearer during the mamlūk period, which was first discovered by L. A. Mayer in 1937. It examines the mace in its historical and archaeological context as an individual weapon during wars; as a means for releasing cartridges of fire, naphtha, and gunpowder during mamlūk ceremonies; as well as being a mamlūk emblem representing a military office in the mamlūk court. It inspects a number of the most important military maces, and represents various figures أضواء جديدة على رنک الدبوس شعار الجمقدار ٢ and illustrations often referred to in mamlūk manuscripts and treatise on chivalry or warfare. Moreover, it explores a number of mamlūk glazed earthenware and enameled glass with this emblem that had previously been either overlooked, or had been identified as the emblem of trumpet by Mayer & those writing after him. The method followed here has revealed the confusion & error Mayer and those who followed his footsteps fell into. This paper seeks to distinguish between the mace as a mamlūk emblem and the trumpet, which is not an emblem at all as had once been believed. The confusion is mainly due to the great similarity between the trumpet and the mamlūk maces represented either having a bell-shaped head, a triangular form, or lotus_shaped; all of which have been demonstrated in the illustrations attached.
أحمد, أحمد. (2017). أضواء جديدة على رنک الدبوس شعار الجمقدار. Bulletin of the Center Papyrological Studies, 34(1), 1-39. doi: 10.21608/bcps.2017.14928
MLA
أحمد عبدالرازق أحمد. "أضواء جديدة على رنک الدبوس شعار الجمقدار", Bulletin of the Center Papyrological Studies, 34, 1, 2017, 1-39. doi: 10.21608/bcps.2017.14928
HARVARD
أحمد, أحمد. (2017). 'أضواء جديدة على رنک الدبوس شعار الجمقدار', Bulletin of the Center Papyrological Studies, 34(1), pp. 1-39. doi: 10.21608/bcps.2017.14928
VANCOUVER
أحمد, أحمد. أضواء جديدة على رنک الدبوس شعار الجمقدار. Bulletin of the Center Papyrological Studies, 2017; 34(1): 1-39. doi: 10.21608/bcps.2017.14928