Christ Representations in Early Christian Catacombs Rome and Egypt

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Senior Researcher, Bibliotheca Alexandrina, Egypt باحث أول بمکتبة الإسکندرية، مصر

المستخلص

This paper will cover the era extend from the first to the fourth centuries A.D. That period had witnessed the eventual transformation from Roman persecutions to the official recognition of the Christianity, particularly in the major capitals; Rome and Egypt.
It is worth mentioning that most of the catacombs are found in Rome where their number nearly sixty, while the same number can be counted in Latium. In Italy, the catacombs developed especially in the south where the soil consistency is harder but at the same time more ductile for excavation, while the case in Egypt was totally different as the existence of the catacombs was very rare.
It can be argued that the “catacomb art” which represent the very early features of Christian art, was completely symbolic. The artist tended to adapt Old Testament themes like Noah in the Ark, Daniel in the Lion Den, Adam Eve and Good Shepherd… in order to refer to Christ especially during the time of the persecutions until he represented him in a direct way, so the research will shed light on the most important Christ’s representations.
سوف نتصدى في تلک الورقه البحثية للفترة الواقعة فيما بين القرن الأول وحتى القرن الرابع الميلادي، وهي الفترة التي کانت شاهدة على عملية التحول من الاضطهاد الروماني للمسيحية وحتى الاعتراف بها کديانة رسمية، أمَّا الإطار المکاني فسوف يعتمد على العواصم الکبرى في الإمبراطورية في تلک الفترة وهي روما ومصر.
ومن الجدير بالذکر أن الغالبية العُظمى من الکتاکومب قد عثر عليه في روما حيث بلغ عددهم ستون تقريبا، ونستطيع أن نجد ما يقرب من نفس العدد في لاتيوم بإيطاليا، وقد عثر على کم هائل منها في جنوب إيطاليا والتي کانت تتم فيها عمليات الحفر بشکل أفضل، أمَّا في مصر فکان الوضع مختلف حيث نادرًا ما عُثِر على کتاکومب فيها.
يُمکننا القول بأن فن الکتاکومب الذي ظهرت به السمات المبکرة للفن المسيحي کان فنًا رمزيًا بالدرجة الأولى. استمد فيه  الفنان موضوعات من العهد القديم مثل دانيال في جب الأسود، وآدم وحواء، والراعي الصالح... وغيرها، ليرمز من خلالها إلى السيد المسيح، لاسيما إبان فترة الاضطهادات قبل أن يقوم بتمثيله بشکل مباشر، لذا فسوف يلقي البحث الضوء على أهم تلک التصاوير.

الكلمات الرئيسية


Holy Books:
- The Holy Bible.
References:
-       Becwith, John. Early Christian and Byzantine Art, Yale University, London, 1979.
-       Berens, E. the Myths and Legends of Ancient Greece and Rome, Metalibri, 2009.
-       Berg, Beverly. “Alcestis and Hercules in the Catacomb of Via Latina”, Vigiliae Christianae, no. 48 (1997):  219-234.
-       Chicoteau, Marcel. “The Orphic Tablets Depicted in a Roman Catacomb (250AD)”
-       Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik, no.119, (1997): 81-83.
-       Cormack, Robin. Byzantine Art, Oxford University Press, London, 2000.
-       Corner, George W. “Physician and Pupils in a Fourth-Century Painting”, Proceedings of the American Philosophical Society, no. 101, (1957): 245-248.
-       Encyclopedia Britannica, Vol. 25, fifteenth ed.
-       Huyghe, Rene (ed.). La Rouse Encyclopedia of Byzantine and Medieval Art, Paul Hamlyn, London, 1968.
-       Fleming, John and Honour Hugh. A World History of Art, Laurence King Publishing, London, 1984.
-       Goodenough, Erwin R. “Catacomb Art”, Journal of Biblical Literature, no.81(1962):113-142.
-       Jääskeläinen, PasiIlmari. “The Catacombs”, World Literature Today, no.90, (2016): 19-21.
-       Ling Roger. Roman Painting, London, 1987.
-       Mango, Cyril, (ed.). The Art of the Byzantine Empire, 312‒1453A D, 1979.
-       McKenzie, Judith. The Architecture of Alexandria and Egypt, C. 300 B.C. to A.D. 700, Yale University, 2007.
-       Nees, Lawrence. Early Medieval Art, New York, 2002.
-       Ramsey, Boniface. “A Note on the disappearance of the Good Shepherd from Early Christian Art”, The Harvard Theological Review, no.76, (1983):375- 378.
-       Richter, J.B. “Early Christian Art in the Roman Catacombs”, Burlington Magazine Publicationsno.6, (1905):286-293.
-       Robertson, Reid R. “The Christian Catacombs of Rome”, SAGE, no.45 (1933): 90-94.
-       Rutgers, L. V. The Jews of Late Ancient Rome, Boston, 2000.
-       Weitzman, Kurt(ed.). Age of Spirituality, Metropolitan Museum of Art, 1979.
-       Withrow, William. The Catacombs of Rome and their Testimony Relative to Primitive Christianity, Hodder and Stoughton, London, 1935.
-       Zibawi, Mahmoud. Images d’Egypte Chretienne, Iconologie Copte, Picard, 2003.