رسوم الـﭽـهاروکة وطقوسها في ضوء نماذج من تصاوير مخطوطات وألبومات المدرسة المغولية الهندية (932- 1274هــ/1526- 1858م) "دراسة آثارية فنية" The Jahrokha Drawings and Its Rituals in Light of Samples of Painting Manuscripts and Albums of the Mughal Indian School (932-1274 AH/ 1526- 1858 AD)"An Archaeological Artistic Study"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب، جامعة المنيا، مصر Assistant Professor -Faculty of Arts, Minia University, Egypt

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى التعرف على رسوم الـﭽـهاروکة، وخاصة الـﭽـهاروکة دارشان المُستخدمة کثيرًا في تصاوير مخطوطات وألبومات المدرسة المغولية الهندية، بل تعدى ذلک إلى التحف التطبيقية، والعملات الذهبية، وکانت الـﭽـهاروکة رمزًا من رموز السلطة الإمبراطورية، واستخدمها الأباطرة لإضفاء الشرعية على حکمهم، وفرض سلطتهم على رعاياهم، وکانت رمزًا لطاعة وولاء رعاياهم لهم، وکانت قاصرة على الأباطرة فقط أو أبنائهم أو زوجاتهم دون غيرهم، وقد تنوعت في استخدامها مابين ممارسة طقس الدارشان الذي کان لابد أن يمارسه الإمبراطور حتى ولو کان مريضًا أو في الصيد أو حتى في الحرب، وکان يُمارسه مرتين أو أکثر في اليوم، ومابين استقبال الأباطرة لأبنائهم أثناء رجوعهم من الحملات العسکرية أو توديعهم إليها، أو حضور ومشاهدة احتفالات الزواج الخاصة بأبنائهم، أو استقبال کبار الشخصيات والوفود الأجنبية، کما کان يتم فيها استقبال الشکاوى والالتماسات من المظلومين الذين کانوا لايستطيعون الوصول إلى الإمبراطور بسهولة إلا من خلال هذا الطقس، أما من الناحية المعمارية فقد تنوعت في أشکالها أيضًا. 
This research aims to identify the painting of Jharokha, especially the Jharokha Darshan which frequently used in painting of manuscripts and albums of the Indian Mughal school, rather, it went beyond the applied artifacts, and gold coins. The Jharokha was a symbol of imperial power, and the emperors used it to legitimize their rule, and impose their authority on their subjects, it was a symbol of the obedience and loyalty of their subjects to them, It was restricted to emperors themselves or their sons and wives only, It was varied in its use between practicing the Darshan ritual which the emperor is practicing, even if he was sick, or in hunting, and during the war, It was practiced twice a day or even more. It was practiced also during their welcoming reception of their sons when they return from the military campaigns or during reception of departure to these campaigns.
It was also practiced during the ceremonies of their children's wedding, and during receiving VIP persons and foreign delegations, it was also where complaints and petitions were received from the oppressed, who could not easily reach the emperor except through this ritual, architecturally, it has varied forms as well. 

الكلمات الرئيسية