Turned Wood Decoration in Coptic and Byzantine Art: A Comparative Archaeological and Artistic Study in Terms of the Wooden Turning Works Found and the Depiction of the Turning Decoration in Terms of Form, Features, and Continuity

Document Type : Original Article

Author

Institute of Coptic Research and Studies, Faculty of Arts, Alexandria University, Egypt

10.21608/bcps.2025.422559

Abstract

Turned wood appeared in Coptic art in various shapes and small sizes, and it preceded Islamic art in using this decoration, as was evident from the pieces that were found in the ruins of the Monastery of St. Apollo in Bawit and Edfu, as well as through wall photography, where this decoration appeared on furniture. The Coptic throne chair has been around since the eighth century AD and continued to appear until the thirteenth century in wall paintings and manuscripts. However, wooden works containing carvings continued to appear until the present era, in parallel with Islamic art, which dealt with this decoration. Rather, it was one of the most important decorations, however, was that the diversity of Islamic art Turned wood units was richer than that of Coptic art, and it played a role in the transfer of this decoration to Byzantine art through the Ottomans, which will become clear in the study, which will address a group of wall images in Coptic art, Byzantine icons, and preserved artifacts. In museums in Egypt and abroad.

Keywords


القواميس والموسوعات:
حسن الباشا، معجم مصطلحات العمارة والفنون الإسلامية، ج2. بيروت: أوراق شرقية للطباعة والنشر والتوزيع، 1999.
Ḥasan Al-Bāshā, Muʻjam muṣṭalaḥāt al-ʻImārah wa-al-Funūn al-Islāmīyah, j2, Bayrūt: Awrāq sharqīyah lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr wa-al-Tawzīʻ, 1999.
عصام محمد رزق، معجم مصطلحات العمارة والفنون الإسلامية. القاهرة: مكتبة مدبولي، 2000.
ʻIṣām Muḥammad Rizq, Muʻjam muṣṭalaḥāt al-ʻImārah wa-al-Funūn al-Islāmīyah, al-Qāhirah: Maktabat Madbūlī, 2000.
المراجع العربية:
شادية الدسوقي عبد العزيز، الأخشاب في العمائر الدينية بالقاهرة العثمانية، الطبعة الأولى. القاهرة: مكتبة زهراء الشرق، 2003.
Shādiyah al-Dasūqī ʻAbd al-ʻAzīz, al-akhshāb fī al-ʻamāʼir al-dīnīyah bi-al-Qāhirah al-ʻUthmānīyah, al-Ṭabʻah al-ūlá, (al-Qāhirah : Maktabat Zahrāʼ al-Sharq, 2003.
عصمت أحمد عوض، "صناعة خرط الخشب، تحرير": نبيل عثمان، مجلة الفنون الشعبية المصرية،  القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب، (1994): 209- 220.
ʻIṣmat Aḥmad ʻAwaḍ, "ṣināʻat khrṭ al-khashab", taḥrīr: Nabīl ʻUthmān, al-Qāhirah : al-Hayʼah al-Miṣrīyah al-ʻĀmmah lil-Kitāb, Majallat al-Funūn al-shaʻbīyah al-Miṣrīyah, (1994): 209- 220
مجدي العدوي، "المشربية: أصول فن الخرط العربي والأرابيسك". القاهرة: بدون دار نشر، 2006.
Majdī al-ʻAdawī, al-Mashrabīyah : uṣūl Fann alkhrṭ al-ʻArabī wālʼrābysk. al-Qāhirah : bi-dūn Dār Nashr, 2006.
محمد عبد العزيز مرزوق، الفنون الزخرفية الإسلامية في المغرب والأندلس. بيروت: دار الثقافة، 1970.
Muḥammad ʻAbd al-ʻAzīz Marzūq, al-Funūn al-zukhrufīyah al-Islāmīyah fī al-Maghrib wa-al-Andalus. Bayrūt: Dār al-Thaqāfah, 1970.
محمود أحمد درويش، موسوعة رشيد ج3: التحف الخشبية في العصر الإسلامي. جمهورية مصر العربية: مؤسسة الأمة العربية للنشر والتوزيع، 2018.
Maḥmūd Aḥmad Darwīsh, Mawsūʻat Rashīd j3 : al-Tuḥaf al-khashabīyah fī al-ʻaṣr al-Islāmī, (Jumhūrīyat Miṣr al-ʻArabīyah: Muʼassasat al-ummah al-ʻArabīyah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, 2018.
 
 
المراجع المترجمة:
بينازيت روتشو فسكايا، الفن والحياة اليومية: أوجه الفن القبطي، (محرر) ناصر الأنصاري، الفن القبطي في مصر 2000 عام من المسيحية، (146-188)، (القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب، 2008).
 Bynāzyt rwtshw fskāyā, al-fann wa-al-ḥayāh al-yawmīyah : awjuh al-fann al-Qibṭī, (muḥarrir) Nāṣir al-Anṣārī, al-fann al-Qibṭī fī Miṣr 2000 ʻām min al-Masīḥīyah, (146-188), (al-Qāhirah : al-Hayʼah al-Miṣrīyah al-ʻĀmmah lil-Kitāb, 2008).
جودت جبره جيرترود فان لوون، الكنائس في مصر منذ رحلة العائلة المقدسة إلى اليوم، تحرير: كارولين لودفيج، ترجمة: أمل راغب. القاهرة: المركز القومي للترجمة، 2016.
Jawdat jbrh Jīrtrūd Fān lwwn. al-kanāʼis fī Miṣr mundhu Riḥlat al-ʻāʼilah al-Muqaddasah ilá al-yawm, taḥrīr : Kārūlīn lwdfyj, tarjamat : Amal Rāghib. al-Qāhirah: al-Markaz al-Qawmī lil-Tarjamah, 2016.
أطروحات الماجستير والدكتوراه:
أميرة ميخائيل عبد الملك، "الصليب في الفنون الكبرى القبطية" (النحت والجداريات): الشكل والمدلول، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة الإسكندرية، 2015.
Amīrah Mīkhāʼīl ʻAbd al-Malik, "al-ṣalīb fī al-Funūn al-Kubrá al-Qibṭīyah (al-naḥt wāljdāryāt): al-shakl wa-al-madlūl", Risālat mājistīr ghayr manshūrah) Kullīyat al-Ādāb, Jāmiʻat al-Iskandarīyah, Jumhūrīyat Miṣr al-ʻArabīyah, 2015.
دعاء محمد بهي الدين، "الرمزية ودلالتها في الفن القبطي"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة الإسكندرية، 2009.
 Duʻāʼ Muḥammad Bahī al-Dīn,  "al-ramzīyah wa-dalālatuhā fī al-fann al-Qibṭī", Risālat mājistīr ghayr manshūrah, Kullīyat al-Ādāb, Jāmiʻat al-Iskandarīyah, Jumhūrīyat Miṣr al-ʻArabīyah, 2009.
ممدوح محمد القرضاوي، "تصوير كرسي العرش في الفن القبطي والفن البيزنطي"، (دراسة أثرية فنية مقارنة من القرن 5 حتى القرن 13م)، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية الآداب – معهد البحوث والدراسات القبطية، جامعة الإسكندرية، 2023.
 Mamdūḥ Muḥammad Al-Qaraḍāwī,  "taṣwīr Kursī al-ʻarsh fī al-fann al-Qibṭī wa-al-fann al-Bīzanṭī" (dirāsah atharīyah fannīyah muqāranah min al-qarn 5 ḥattá al-qarn 13M), Risālat duktūrāh ghayr manshūrah, Kullīyat al-Ādāb – Maʻhad al-Buḥūth wa-al-Dirāsāt al-Qibṭīyah, Jāmiʻat al-Iskandarīyah, Jumhūrīyat Miṣr al-ʻArabīyah: 2023.
ميرى مجدي أنور كامل، "فن الرسوم الجدارية والأيقونات في أديرة وادي النطرون: دراسة حضارية أثرية سياحية"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية سياحة وفنادق، جامعة الإسكندرية، 2007.
Myrá Majdī Anwar Kāmil,  "Fann al-rusūm al-jidārīyah wālʼyqwnāt fī Adyirat Wādī al-Naṭrūn: dirāsah ḥaḍārīyah atharīyah siyāḥīyah, Risālat mājistīr ghayr manshūrah), Kullīyat siyāḥah wfnādq, Jāmiʻat al-Iskandarīyah, Jumhūrīyat Miṣr al-ʻArabīyah: 2007.
المراجع الأجنبية:
De Lapierre, J. A, Jeudy, A., Catalogue Général Du museé copte Du Caire. Objets En Bois I. Le caire, 2018.
Gabra, G., Coptic Monasteries: Egypt's monastic Art and Architecture. Cairo: The American university in Cairo press, 2002.
Immerzeel, M., The Narrow way to Heaven: Identity and Identities in the Art of middle Eastern Christianity, Leuven: Peeters Publishers, 2017.
Koch, R., The Book of signs. USA: 2013.
La Ferrière, P., La Bible Murale dans les sanctuaires coptes, Le caire: 2008.
Lane Poole, S., The Art of Saracens in Egypt, London: Chapman and Hall, 1886.
Latsis, Marianna. The Survival of Byzantine art. The private bank & trust company Limtted, 1996.
Livingston, E. A., The Concise Oxford Dictionary of Christian Church, Oxford: Oxford University Press, 2013.
Lyster, W., Reflection of the Temporal world: Secular Elements in theodore's program (Ed) Bolman, E, Monastic visions: wall paintings in the monastery of st. Antony at the Red sea (p. p. 103 – 126). London: 2002.
Parani, Maria G., Reconstructing the Reality of Images Byzantine Material Culture and Religious Iconography (11th-15th Centuries). Leiden, Boston, 2003.
Schwarz-Winklhofer, I., Biedermann, H., Le Livre des signes et des symbols, Paris: The Big Book of the Month, 2005.
Van morsel, P., les peintures du monastère de Saint Antoine pres de la Mer Rouge, Le Caire: IFAO, 1995.
المواقع الإلكترونية:
https://collections.louvre.fr/
https://collections.louvre.fr/ark:/53355/cl010043461, 15/02/2025, 5 p.m.
https://collections.louvre.fr/ark:/53355/cl010043458, 15/02/2025, 4 p.m.
https://collections.louvre.fr/ark:/53355/cl010043335, 19/07/2024, 3 p.m.
https://collections.louvre.fr/en/ark:/53355/cl010329923, 14/02/2025, 3 p.m.